Publiekslezing op zaterdag 6 mei.
Locatie: Aviodrome, Lelystad Airport, Aanvang 10:30 uur (zaal open vanaf 10:00 uur).
Toegang tot de zaal is uitsluitend mogelijk na aanmelding via de website www.nationaalruimtevaartmuseum.nl en na betaling van de kosten van deelname. NVR leden kunnen zich aanmelden via de NVR website.
Zie onder Contact (rechtsboven in het menu) of klik op de knop "Naar inschrijving Lezing" (hieronder) voor het aanmeldingsformulier.
Electro-magnetische levitatie op het Internationaal Ruimtestation ISS: Techniek en wetenschap.
Door: Karsten Kullack en Wim Sillekens (ESA)
De Europese Ruimtevaartorganisatie ESA ontwikkelt en gebruikt sinds tientallen jaren verschillende platforms waarmee ruimte-relevant experimenteel onderzoek wordt uitgevoerd voor de natuur- zowel als voor de levenswetenschappen. Deze platforms omvatten valtorens, parabolische vluchten, sondeerrakketten en het internationaal ruimtestation ISS. Het ISS kenmerkt zich door een situatie van gewichtloosheid die in principe van onbeperkte duur is, hetgeen experimenten mogelijk maakt die op geen andere manier gerealiseerd kunnen worden.
In deze presentatie wordt één van de faciliteiten op het ISS voorgesteld die gebruikt worden voor wetenschappelijk materiaalkundig onderzoek. Deze zogenaamde EML is gebaseerd op het principe van electro-magnetische levitatie van geleidende (halfgeleider- en metallische) materialen. Hierdoor kunnen deze vaak reactieve materialen in vloeibare toestand (als zevende “druppels”) bestudeerd worden zonder dat ze contact maken met een smeltkroes. De druppel behoudt daarbij een zuivere bolvorm en (turbulente) stroming in de vloeistof blijft beperkt, waardoor uiterst nauwkeurige metingen van thermo-fysische eigenschappen zoals viscositeit en oppervlaktespanning mogelijk zijn en stollingsmechanismen geobserveerd kunnen worden.
Deze duo-presentatie behandelt zowel de techniek als de wetenschap achter de EML die sinds 2015 operationeel is op het ISS. Ingegaan zal worden op de achtergrond en historische ontwikkeling, de opbouw met verschillende functies en componenten, en de implementatie en uitvoering van experimenten met controle vanaf de grond. Ook zullen de uiteenlopende mogelijkheden van onderzoek en de verschillende materialen die met de EML onderzocht worden aan de orde komen en gerelateerd worden aan hun gebruik in aardse toepassingen.
Presentatoren:
Karsten Kullack, geboren in Hamburg, heeft lucht- en ruimtevaarttechniek gestudeerd aan de RWTH Aachen. Na korte stage- en trainee-posities bij OHB System (Bremen), Carl Zeiss (Oberkochen), en ESTEC (Noordwijk), is hij werkzaam geweest als projectingenieur bij MAN Technologie (inmiddels MT Aerospace) in München en Augsburg. Hier heeft hij aan de ontwikkeling en bouw van ruimtevaartuigen naar/van het ISS gewerkt, met name X-38, Crew Return Vehicle, en Automated Transfer Vehicle (ATV). Sinds eind 2004 is hij de Payload System Engineer voor de EML bij ESTEC. Daarnaast is hij Teamleider Engineering Services bij het Belgisch bedrijf Space Applications Services.
Wim Sillekens heeft werktuigbouwkunde gestudeerd en is gepromoveerd aan de Technische Universiteit Eindhoven in de vakgroep Vervaardigingskunde. Na postdoc-posities bij de Technische Universiteit Eindhoven en aan het “Mechanical Engineering Laboratory” in Tsukuba, Japan, is hij werkzaam geweest bij onderzoeksinstituut TNO in Apeldoorn en Eindhoven. Hier heeft hij onderzoek gedaan en projecten geleid op het gebied van aluminium- en magnesiumlegeringen. Sinds 2012 is hij verbonden aan de Europese Ruimtevaart¬organisatie ESA. Hij coördineert momenteel vanuit de vestiging ESTEC in Noordwijk het wetenschappelijk materiaalkundig onderzoek dat Europa uitvoert op het ISS en sub-orbitale platforms.