Publiekslezing op zaterdag 6 januari.

Locatie: Aviodrome, Lelystad Airport, Aanvang 10:30 uur (zaal open vanaf 10:00 uur).
Toegang tot de zaal is uitsluitend mogelijk na aanmelding via de website www.nationaalruimtevaartmuseum.nl en na betaling van de kosten van deelname.
Zie onder Contact (rechtsboven in het menu) of klik op de knop "Naar inschrijving Lezing" (hieronder) voor het aanmeldingsformulier.

Ariane 50 jaar: verleden, heden en toekomst van Europa's draagraket.

Door: Ronald Klompe (NRM)

In september 1973 ondertekende de European Launcher Development Organization (ELDO - een voorloper van ESA) de formele overeenkomst om de door Frankrijk voorgestelde L3S draagraket te ontwikkelen. Dat betekende het einde van de mislukte Europa draagraket. Maar de fouten die tijdens het Europa project waren gemaakt hielpen om het L3S project wel succesvol te maken. In 1977 werd L3S formeel omgedoopt in Ariane en nog eens 2 jaar later vond de eerste succesvolle lancering plaats. In de drie decennia daarna zou Ariane tot een zeer succesvolle en betrouwbare serie draagraketten uitgroeien.

Ariane-1 L01                                             Hot-fire test van Ariane 6

Helaas bracht die lange periode van een comfortabele leidende positie een houding van gemakzucht en arrogantie met zich mee. Toen zich rond 2010 een nieuwe concurrent uit de Verenigde Staten aandiende (SpaceX), werd die dan ook totaal niet serieus genomen door ESA en exploitant Arianespace. En dat bleek een dure vergissing te zijn. Amper vier jaar later moest ESA, onder hevige concurrentiedruk van SpaceX, besluiten om de door-en-door betrouwbare maar veel te dure Ariane 5 draagraket te gaan vervangen door een goedkoper alternatief. Struisvogelgedrag resulteerde vervolgens in de catastrofale beslissing om Ariane 6, net als zijn voorgangers, als wegwerpraket te ontwikkelen. Het gevolg is dat anno 2023, vijftig jaar na de "geboorte" van Ariane, er van de leidende positie in de internationale lanceermarkt weinig meer over is.

Presentator: Al 22 jaar verzorgt Ronald Klompe lezingen voor het Nationaal Ruimtevaart Museum, meestal in januari van het nieuwe jaar. Deze keer zal hij het hebben over het verleden, heden en toekomst van de Ariane draagraketten en de manier waarop Europa probeert onafhankelijke toegang tot de ruimte in stand te houden ondanks de weinig rooskleurige vooruitzichten voor Ariane 6. Nieuwsgierig geworden? Meld je dan aan voor deze lezing van het Nationaal Ruimtevaart Museum (NRM) in samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Ruimtevaart (NVR).